Zoals golem.de vandaag meldde, denkt een Tasmaanse onderzoeker dat hij de crashlocatie van MH370 heeft gevonden op basis van satellietgegevens. Zijn informatie komt overeen met de resultaten van de WSPR-gegevensanalyse door de voormalige Amerikaanse luchtvaartingenieur Richard Godfrey.
Tien jaar geleden, op 8 maart, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines van de radar op weg van Kuala Lumpur naar Peking. Er waren 227 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord. Voormalig Amerikaans luchtvaartingenieur Richard Godfrey, samen met Dr. Hannes Coetzee (ZS6BZP) en professor Simon Maskell gebruikten historische WSPR-signalen van radioamateurs om een mogelijke vliegroute te reconstrueren die, in tegenstelling tot de geplande vliegroute, niet naar China leidde, maar naar het schijnt naar de Indische Oceaan, waar deze in 2014 op tragische wijze eindigde in de uitgestrektheid van de zee. Godfried et al. hebben hun casestudies gepubliceerd op www.mh370search.com.
Ze konden 125 punten identificeren waar het vliegtuig passeerde, waarbij het traject consistent was met gegevens van Boeing, Inmarsat-satellieten en driftanalyse. Volgens de bevindingen leek MH370 een vreemd zigzagpatroon te hebben gevlogen voordat hij neerstortte. Dienovereenkomstig bevindt de crashlocatie zich aan het oostelijke uiteinde van de Broken Ridge-regio in de Indische Oceaan, een extreem ruig en gevaarlijk zeegebied. Voor zover bekend. Godfrey’s onderzoek naar het bepalen van de crashlocatie met behulp van WSPR-gegevens is door sommigen sterk in twijfel getrokken.
Nu meldt golem.de dat de Tasmaanse onderzoeker Vincent Lyne denkt dat hij aan de hand van satellietgegevens erachter gekomen is waar het vliegtuig zich bevindt: aan de oostkant van het oceanische plateau Broken Ridge. Dit komt overeen met de resultaten van Godfrey’s onderzoek. In tegenstelling tot eerdere aannames gaat Lyne ervan uit dat de piloot het vliegtuig opzettelijk heeft laten neerstorten. Omdat zoeken in een omgeving als de Broken Ridge Region met onderwatertoppen tot 3.000 meter boven de zeebodem zeer moeilijk of onmogelijk is, omschrijft Lyne de locatie als een “perfecte schuilplaats” voor het vliegtuig. Lyne noemt de piloot een ‘meesterbrein’ dat een bijna perfecte verdwijning in de zuidelijke Indische Oceaan heeft uitgevoerd. De wetenschapper baseert zijn analyse ook op schade aan vliegtuigonderdelen gevonden door MH370. De onderdelen wezen op een gecontroleerde noodlanding op het water.
Ook de voormalige Canadese onderzoeker van luchtongevallen, Larry Vance, gaat niet uit van een ongecontroleerde crash door brandstofgebrek, aangezien er op het moment van de noodlanding nog brandstof beschikbaar was en de motoren blijkbaar bleven draaien, aldus het rapport op golem.de.
Vincent Lyne publiceerde zijn onderzoek al in 2021. Het heeft nu met succes het peer review-proces doorstaan en is opgenomen in de Journal of Navigation.
Kaart met de locatie van de voorgestelde locatie van MH370 op de “Longitude of Penang”, gemarkeerd door de rode stip. Deze locatie overlapt met de lengtegraad van Penang Airport (bruine verticale lijn) en de “Pilot’s Simulator Track”.
Read More PI4RAZ